Punkt Porad Obywatelskich
Poradnictwo obywatelskie
Poradnictwo obywatelskie jest metodą wspierania osób w poszukiwaniu rozwiązań ich problemów poprzez udzielanie porad i informacji o ich prawach i obowiązkach obywatelskich w dziedzinach określonych w ofercie Biura Porad Obywatelskich (BPO).
Porady udzielane są w sprawach:
• mieszkaniowych,
• rodzinnych,
• świadczeń socjalnych,
• świadczeń z ubezpieczeń społecznych,
• zatrudnienia i bezrobocia.
Informacje udzielane są w sprawach:
• imigracji / repatriacji,
• finansowych,
• niepełnosprawności,
• obywatela a instytucji,
• pozbawienia wolności,
• spadkowych,
• konsumenckich,
• stosunków międzyludzkich,
• własności.
Punkt Porad Obywatelskich (BPO)
Jest miejscem gdzie każdy bez względu na wiek, płeć, narodowość, wykształcenie, status majątkowy może uzyskać bezpłatną, rzetelną, wyczerpującą poradę lub informację obywatelską.
W każdym przypadku doradca BPO wysłuchuje klienta i wspólnie z nim określa istotę jego problemu. Następnie - w zależności od rodzaju tego problemu -udziela porady lub informacji.
Porada obywatelska polega na:
- wyszukiwaniu w posiadanych zasobach informacyjnych różnych możliwości rozwiązania problemu,
- przedstawieniu klientowi możliwych rozwiązań i ich konsekwencji,
- wsparciu klienta w dokonaniu wyboru sposobu postępowania z poszanowaniem jego samodzielności w podejmowaniu decyzji,
- w razie potrzeby sporządzeniu wspólnie z klientem planu działania.
Informacja obywatelska polega na:
- wskazaniu specjalisty, instytucji lub organizacji właściwej do załatwienia sprawy,
- wyjaśnieniu obowiązującego trybu postępowania i podstawowych pojęć,
- wskazaniu przepisów mających zastosowanie w sytuacji klienta.
Biura Porad Obywatelskich są zrzeszone w Związku Biur Porad Obywatelskich
Zasady poradnictwa obywatelskiego
• Poufność
Biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy:
- samego faktu pobytu klienta w BPO oraz
- wszystkich powierzonych przez klienta informacji.
Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem,
a katalog tych praw znajduje się w biurze i może być
udostępniony na prośbę klienta.
• Bezpłatność
Usługi BPO są całkowicie bezpłatne.
• Bezstronność
Doradca udzielając porad nie kieruje się:
- własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami
- nie ocenia klienta i jego działań
- nie staje po żadnej ze stron konfliktu.
• Niezależność
BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta nie zaś interesem kogokolwiek innego.
• Samodzielność klienta
Doradca nie podejmuje decyzji za klienta. To klient sam dokonuje wyboru.
• Otwartość dla wszystkich
Każda osoba może być klientem biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości.
• Aktualność i rzetelność informacji
Każda porada udzielana jest w oparciu o istniejący system informacyjny, zgodny z obowiązującymi przepisami oraz ofertą innych organizacji działających na rzecz obywatela.
Adresy
Biuro Porad Obywatelskich w Kijewie Królewskim Kijewo Królewskie 15 86-253 Kijewo Królewskie
Punkty Poradnictwa Obywatelskiego mieszczą się w:
• Kijewo Królewskie
budynek Ośrodka Zdrowia tel.0-56 676-44-36
• Chełmno
budynek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Harcerska 1, tel.0-56 677-24-55
• Pruszcz
Gminne Centrum Informacji, Plac Poniatowskiego 10 tel.0-52 562-87-17
• Unisław
Gminne Centrum Informacji, ul. Lipowa 33/2 tel.0-56 686-82-74
metryczka
Wytworzył: Sylwester Glaubert (28 stycznia 2008)
Opublikował: Sylwester Glaubert (28 stycznia 2008, 10:50:22)
Ostatnia zmiana: Dariusz Banach (9 maja 2023, 14:20:42)
Zmieniono: zmiana adresu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 9824