

Decyzja o pozwoleniu na budowę - farma fotowoltaiczna - Małe Czyste, gmina Stolno
Chełmno, dnia 27-06-2025r.
(oznaczenie organu wydającego decyzję) 2326/2025
(nr rejestru organu wydającego decyzję)
AABŚ.A.6740.1.40.2025.AS.SA
DECYZJA Nr 131/2025
Na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 - ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025r., poz. 418 tekst jednolity) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r. poz. 572 tekst jednolity), po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę zdłożonego w formie dokumentu elektronicznego w dniu 13-03-2025r.,
zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno - budowlany
i udzielam pozwolenia na budowę
dla:
Pana Krzysztofa Karpus
prowadzącego działalność pod nazwą
PHU: "GABI" Karpus Krzysztof
ul. Spacerowa 1
83-110 Tczew
i udzielam pozwolenia na budowę
dla:
Pana Krzysztofa Karpus
prowadzącego działalność pod nazwą
PHU: "GABI" Karpus Krzysztof
ul. Spacerowa 1
83-110 Tczew
obejmujące:
budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 8 MW wraz z infrastrukturą techniczną towarzyszącą, z lokalizacją inwestycji na działkach nr 4, 5 i 6, obręb ewidencyjny Małe Czyste, gmina Stolno.
Kategoria obiektu budowlanego: kat. VIII - inne budowle
Projektanci:
Łukasz Janaczek posiadający uprawnienia budowlane bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych oraz elektroenergetycznych, nr POM/003/PWBE/16, będący członkiem Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny POM/IE/0355/19,
Anna Scheibe posiadająca uprawnienia budowlane bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, nr POM/0134/POOK/11, będąca członkiem Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny KUP/BO/0257/11,
Paweł Michałkiewicz posiadający uprawnienia budowlane bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, nr 452/POOK/2011, będący członkiem Pomorskiej Okręgowej Izby Architektów RP nr PO-1204.
z zachowaniem następujących warunków:
1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowa winna być prowadzona zgodnie z opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym projektem zagospodarowania terenu, projektem architektoniczno-budowlanym, a także projektem technicznym, który nie podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę i obowiązującymi przepisami w sposób gwarantujący zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia,
- podczas wykonywania robót należy uwzględnić warunki uzgodnień i opinii,
- zapewnić bezpieczeństwo ludzi i mienia,
- należy zapewnić geodezyjne wytyczenie obiektu w terenie zgodnie z projektem zagospodarowania terenu służby geodezyjne (zgodnie z art. 43 ust 3 ustawy Prawo budowlane, obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem),
- w trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych,
- przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystywanie i przekształcanie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją konkretnej inwestycji,
- jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą,
- obowiązują warunki, ustalenia i obowiązki wynikające z decyzji Wójta Gminy Stolno o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację inwestycji z dnia 04-04-2023r. (znak: SRLiOŚ.6220.11.2022.AS),
- na budowę przyłącza energetycznego, które nie jest objęte niniejszą decyzją, należy uzyskać niezbędne, wymagane przepisami pozwolenia, uzgodnienia, opinie, itp.: budowę realizować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane w czasie realizacji inwestycji użytkować do dnia zgłoszenia zakończenia budowy,
3. Terminy rozbiórki:
a) istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania:
- nie dotyczy,
b) tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane podczas realizacji inwestycji rozebrać w terminie 7 dni od daty zgłoszenia zakończenia budowy,
4. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
a) powierzyć obowiązki kierownika budowy osobie posiadającej uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności,
b) kierownik budowy jest obowiązany:
- prowadzić dziennik budowy,
- umieścić na budowie, w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia; nie dotyczy to budowy obiektów służących obronności i bezpieczeństwu państwa oraz obiektów liniowych (ogłoszenie powyższe stosuje się do budowy lub rozbiórki, na której przewiduje się prowadzenie robót budowlanych trwających dłużej niż 30 dni roboczych i jednoczesne zatrudnienie co najmniej 20 pracowników albo na których planowany zakres robót przekracza 500 osobodni,
- odpowiednio zabezpieczyć teren robót budowlanych,
5. Informacje o obowiązkach i warunkach, wynikających z art. 54 lub art. 55 ustawy Prawo budowlane:
- przed przystąpieniem do użytkowania zawiadomić organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy,
wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-5 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane
Obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy - Prawo budowlane, ustalony przez organ wydający niniejszą decyzję, obejmuje nieruchomości:
- działka nr 4,5,6, obręb ewidencyjny Małe Czyste, gmina Stolno.
Integralną częścią niniejszej decyzji jest projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany wraz z załącznikami w postaci elektronicznej, zapisane w pliku komputerowym opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
UZASADNIENIE
Dnia 13-03-2025r. do Starostwa Powiatowego w Chełmnie drogą elektroniczną (w formie dokumentu elektronicznego) wpłynął wniosek Pana Krzysztofa Karpus, prowadzącego działalność pod nazwą PHU: "GABI" Karpus Krzysztof, ul. Spacerowa 1, 83-110 Tczew o zatwierdzenie projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno - budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 8 MW wraz z infrastrukturą techniczną towarzyszącą, z lokalizacją inwestycji na działkach nr 4, 5 i 6, obręb ewidencyjny Małe Czyste, gmina Stolno. Do wniosku dołączono oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę na kwotę 155,00 zł, ostateczną decyzję o warunkach zabudowy, ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Z uwagi na brak wymaganych przepisami prawa załączników do wniosku o pozwolenie na budowę, Starosta Chełmiński pismem z dnia 21-03-2025r. oraz z dnia 07-04-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.40.2025.AS.SA) wezwał Inwestora do dostarczenia wymaganych dokumentów, w terminie 14 dni od odbioru wezwania, t.j. do dnia 7 kwietnia 2025r. oraz w terminie 7 dni od odbioru wezwania tj. do 15-04-2025r. Braki zostały uzupełnione z zachowaniem terminu.
Po ustaleniu obszaru oddziaływania planowanej inwestycji, o którym mowa w art. 3 pkt. 20 ustawy Prawo budowlane, pismem z dnia 15-05-2025r. (znak sprawy: AABŚ.A.6740.1.44.2025.AS.SA), zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w w/w sprawie oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i materiałami. Strony nie wniosły uwag do sprawy.
Ze względu na charakter inwestycji, jako obszar oddziaływania obiektu ustalono działki nr 4, 5 i 6, na których zlokalizowana będzie farma fotowoltaiczna. Projektuje się wykonanie instalacji fotowoltaicznej z prefabrykowanych modułów fotowoltaicznych zamontowanych na dwupodporowych konstrukcjach wsporczych (stołach). Zaprojektowano montaż 13 546 szt. modułów fotowoltaicznych o mocy znamionowej 580 Wp każdy. Łączna moc zainstalowana wyniesie 7 856,68 kWp. Na inne działki w ocenie tut. Starosty przedmiotowa inwestycja nie oddziałuje. Komunikacja do w/w działki będzie odbywała się poprzez istniejący zjazd z drogi publicznej powiatowej.
Przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Dla realizacji przedsięwzięcia Wójt Gminy Stolno wydał decyzję z dnia 04-04-2023r. (znak: SRLiOŚ.6220.11.2023.AS) o środowiskowych uwarunkowaniach, w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia. Zakres inwestycji jest zgodny z tą decyzją. Mając na względzie art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ nie stwierdził przesłanek do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postepowania w sprawie wydania niniejszej decyzji. Prowadząc jednak postępowanie administracyjne Starosta Chełmiński przeanalizował, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. - o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U z 2024r. poz. 1112 ze zmianami), czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. Inwestycja nie jest położona tym obszarze oraz w pobliżu tego obszaru. Tym samym Starosta Chełmiński odstąpi od przeprowadzenia postępowania określonego w rozdziale 5 w/w ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo Budowlane, sprawdzono przedłożony projekt i stwierdzono naruszenia, w zakresie określonym w w/w przepisie. W oparciu o art. 35 ust. 3 w/w ustawy, postanowieniem z dnia 21-05-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.40.2025.AS.SA) został nałożony na Inwestora obowiązek usunięcia braków, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tego postanowienia (tj. do dnia 06-06-2025r. włącznie). W dniu 30-05-2025r. wpłynęło do tut. urzędu pismo Inwestora, z prośbą o przedłużenie terminu na uzupełnienia do dnia 20 czerwca 2025r. z uwagi na brak możliwości dokonania uzupełnień w nałożonym terminie. Starosta Chełmiński postanowieniem z dnia 04-06-2025r. przedłużył termin na uzupełnienia zgodnie z wnioskiem tj. do 20-06-2025r. Braki uzupełniono. z zachowaniem nałożonego terminu.
Rozpatrując wniosek Inwestora stwierdzono, że ostatecznie przedłożony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno - budowlany ma wymaganą formę i jest kompletny. Został wykonany i sprawdzony przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, które w chwili sporządzania projektu były członkiem właściwej izby samorządu zawodowego. Osoby te złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane o sporządzeniu projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno - budowlanego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. Wnioskodawca uzyskał niezbędne pozwolenia, opinie i uzgodnienia.
W ocenie Starosty Chełmińskiego, złożony projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany jest zgodny z wymogami decyzji o warunkach zabudowy Nr 18/23 z dnia 03-11-2023r. (znak: SIZP.6733.18.2023.PM), sprostowanej postanowieniem z dnia 28-05-2025r. (znak: SIZP.6730.18.2023.PM), które wydane zostały przez Wójta Gminy Stolno oraz jest zgodny z wymogami ochrony środowiska określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację inwestycji z dnia 04-04-2023r. (znak: SRLiOŚ.6220.11.2022.AS), wydanej również przez Wójta Gminy Stolno.
Mając zatem na względzie powyższe oraz art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane orzeka się jak w sentencji niniejszej decyzji.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Kujawsko – Pomorskiego za pośrednictwem organu, który wydał niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Zgodnie z art. 127a § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a § 2 Kpa)
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ:
Uiszczono opłatę skarbową w kwocie 155,00 zł na podstawie ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U z 2023 poz. 2111 ze zmianami), zgodnie z załącznikiem część III kolumna II ust. 9, pkt 1 ppkt h).
Otrzymują (strony postępowania):
1. Inwestor - Pan Krzysztof Karpus, prowadzący działalność pod nazwą PHU: "GABI" Karpus Krzysztof, ul. Spacerowa 1, 83-110 Tczew (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczo - budowalnego wraz z załącznikami w postaci elektronicznej - 1 plik) - poprzez ePUAP,
2. Strony według wykazu,
3. A/a (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczo - budowalnego wraz z załącznikami w postaci elektronicznej - 1 plik).
Do wiadomości:
1. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno, (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczo - budowalnego wraz z załącznikami w postaci elektronicznej - 1 plik),
2. Wójt Gminy Stolno, Stolno 112, 86-212 Stolno,
3. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Wydziale Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Chełmnie, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno.
Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem regionalnego dyrektora ochrony środowiska i opinią inspektora sanitarnego podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r. poz. 1112 t.j. ze zmianami)1)
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.2)
Pouczenie:
1) Inwestor jest zobowiązany zawiadomić organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych.
2) Do zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza dokumenty, o których mowa a rt. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane.
3) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor jest obowiązany dokonać czynności, o których mowa w art. 42 ustawy Prawo budowlane.
4) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor występuje do Starosty w celu rejestracji i ostemplowania przedłożonego dziennika budowy - jeśli dziennik ten prowadzony będzie w postaci papierowej lub występuje o wydanie dziennika budowy w systemie EDB (aplikacja do prowadzenia elektronicznego dziennika budowy), jeśli dziennik taki ma być prowadzony w postaci elektronicznej.
5) Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art 54 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji i obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i osrtóg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
6)Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art 55 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
7) Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
8) Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy, zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie organu nadzoru budowlanego do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
1) Dotyczy decyzji wydanych w toku postępowania, w ramach którego przeprowadzono ponowną ocenę oddziaływania na środowisko.
2) Dotyczy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
metryczka
Wytworzył: Anna Studzińska (30 czerwca 2025)
Opublikował: Dariusz Banach (30 czerwca 2025, 12:39:20)
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Chełmnie
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 85