Strona główna > Uchwały > Zarządu Powiatu Chełmińskiego > 2023 |
Uchwała nr 392Zarządu Powiatu Chełmińskiegoz dnia 30 sierpnia 2023w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad budżetem na 2024 r.Na podstawie art. 32 ust. 2 pkt.2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1526)[1] oraz § 1 Uchwały Rady Powiatu Chełmińskiego Nr XXIX/249/10 z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, uchwala się co następuje:
Uchwała nr 392
Zarządu Powiatu Chełmińskiego
z dnia 30 sierpnia 2023
w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad budżetem na 2024 r.
Na podstawie art. 32 ust. 2 pkt.2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1526)[1] oraz § 1 Uchwały Rady Powiatu Chełmińskiego Nr XXIX/249/10 z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, uchwala się co następuje:
§ 1. Zarząd Powiatu w Chełmnie, przystępując do prac nad projektem budżetu Powiatu Chełmińskiego na 2024 rok, przyjmuje następujące metody kalkulacji:
1. Zasady planowania dochodów:
1) dochody własne budżetu powiatu realizowane przez jednostki organizacyjne powiatu:
a) z majątku powiatu – w wysokości wynikających z zawartych umów cywilno-prawnych, ze sprzedaży mienia w wartości szacunkowej przeznaczonej do sprzedaży nieruchomości,
b) z tytułu wydanych decyzji administracyjnych - w wysokości wynikających z wydanych decyzji,
c) pozostałe dochody – wysokości 106,6 % przewidywanego wykonania z poszczególnych źródeł dochodów w 2023 r.
2. Zasady planowania wydatków budżetowych bieżących:
1) podstawą planowania wynagrodzeń osobowych na 2024 rok są:
a) zatrudnienie wg stanu na dzień 1 września 2023 r., zgodne ze stałą etatyzacją,
b) wynagrodzenie nauczycieli skalkulowane na podstawie obowiązujących przepisów w tym zakresie, z uwzględnieniem planowanego wzrost dodatków stażowych, przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych. Do kalkulacji należy przyjąć stawki wynagrodzeń obowiązujące na dzień 1 września 2023 r.,
c) finansowanie zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem doradztwa metodycznego (w wysokości minimalnego 0,8 % wskaźnika określonego w ustawie Karta Nauczyciela - art. 70a), planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli,
d) finansowanie zadań z zakresu pomocy zdrowotnej nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej (w wysokości 0,3 % planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli),
e) finansowanie zadań z zakresu tworzenia specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze w wysokości 1 % planowanego rocznego osobowego funduszu wynagrodzeń nauczycieli,
f) wynagrodzenia dla pozostałych pracowników (z wyłączeniem nauczycieli) zatrudnionych w powiatowych jednostkach organizacyjnych – skalkulowane na podstawie stawek wynagrodzeń obowiązujących w dniu 1 września 2023 r, z uwzględnieniem planowanego wzrostu dodatków stażowych, planowanych nagród jubileuszowych. Do kalkulacji funduszu wynagrodzeń należy ująć skutki finansowe z tytułu wzrostu minimalnego wynagrodzenia od 01.01.2024r. do kwoty 4.242 zł oraz od 01.07.2024 do kwoty 4.300 zł – wynagrodzenie zasadnicze brutto, w przeliczeniu na pełen etat.
g) odprawy emerytalne nauczycieli i pozostałych pracowników osobnym wnioskiem planowane do rezerwy celowej.
3. Wskaźniki do przygotowania projektu budżetu na 2024 r. dla jednostek budżetowych:
a) dla wynagrodzeń dla nauczycieli – 0% wzrostu od stycznia 2024 r.
b) dla pracowników administracji i obsługi – wg pkt.2 lit. f ,
c) dla pracowników administracji i obsługi – planowany wzrost o 10 % na etat po odjęciu kwot z tytułu wzrostu minimalnego wynagrodzenia, kwoty podwyżek wykazać w załączniku 1 w kolumnie dodatkowe środki.
4. Podstawę do planowania dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi kwota przewidywanego wykonania wynagrodzeń osobowych za 2023 rok z uwzględnieniem osób uprawnionych – pomniejszona o wyłączenia wynikające z ustawy, pomnożona przez 8,5 %.
5. Przy kalkulacji wydatków z tytułu składek ZUS i Fundusz Pracy przyjmuje się kwoty wynikające z przepisów o ubezpieczeniach społecznych, z uwzględnieniem zróżnicowanych składek na ubezpieczenia wypadkowe i Fundusz Pracy.
6. Przy kalkulacji wydatków z tytułu PPK przyjmuje się iloczyn kwoty wynagrodzenia brutto pracowników, którzy przystąpili do programu PPK i wskaźnik obciążający pracodawcę – 1,5 %. Iloczyn otrzymanej kwoty powiększamy o 5%.
7. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 1.914,34zł na jeden etat kalkulacyjny, natomiast dla nauczycieli w wysokości ustalonej jako iloczyn liczby nauczycieli ujętej w zatwierdzonym arkuszu organizacyjnym na rok szkolny 2023/2024 (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110 % kwoty bazowej obowiązującą w dniu 1 stycznia 2021 r. tj. w wysokości 3.891,58 zł, natomiast dla emerytów wg obowiązujących przepisów.
8. Planowane zadania z zakresu administracji rządowej – na podstawie wytycznych przekazanych przez odpowiednie organy tej administracji.
9. Podstawą planowania wydatków na 2024 r. przez domy pomocy społecznej, jest plan wydatków, stanowiący sumę planowanych dochodów z odpłatności mieszkańców, planowanej dotacji na dofinansowanie kosztów utrzymania mieszkańców przyjętych do DPS na podstawie decyzji wydanych przed 1 stycznia 2004 r. oraz planowanych wpływów z gmin na mieszkańców przyjętych na nowych zasadach.
10. Wydatki rzeczowe pozostałych powiatowych jednostek organizacyjnych, (między innymi takie jak: zakup materiałów, energii, usług remontowych, usług pozostałych, opłat za telefony stacjonarne i komórkowe, szkolenia, naprawy, podatki i opłaty) należy planować wg faktycznych potrzeb i zawartych umów, jednak na poziomie nie przekraczającym 106,6 % planu finansowego na rok 2023 r. (zgodnie z URP nr XXXI/232/2022 z dnia 21 grudnia 2022 r. w sprawie budżetu na 2023 r.) Do kalkulacji nie należy brać pod uwagę poniesionych wydatków w roku 2023 o charakterze jednorazowym. W przypadku jednostek mających nowe siedziby dopuszczalne jest przekroczenie limitu wzrostu o wskaźnik 106,6 %.
§ 2. Zabezpiecza się środki finansowe na remonty bieżące budynków
będących własnością powiatu, na remonty bieżące dróg powiatowych oraz na inwestycje
i zakupy inwestycyjne, w kwotach wynikających z możliwości finansowych
budżetu powiatu na 2024 r. Zgłoszenia ewentualnych potrzeb w w/w zakresie
należy dokonać odrębnym pismem.
§ 3. Zabezpiecza się środki finansowe na pokrycie zobowiązań z tytułu obsługi zaciągniętego długu.
§ 4. Zabezpiecza się środki finansowe w kwocie 300.000 zł na udzielenie
pożyczki krótkoterminowej dla SP ZOZ w Chełmnie pod warunkiem, że zajdzie taka
potrzeba i uzyskany wynik budżetu na 2024 r. na to pozwoli.
§ 5. Postanowienia ogólne:
1. Nadrzędne zasady obowiązujące przy konstrukcji projektu budżetu na 2024 r. :
a) wydatki bieżące po odjęciu wydatków jednorazowych nie mogą przekraczać dochodów bieżących.
b) w projekcie budżetu zostanie zaplanowana nadwyżka budżetowa, o ile
wynik budżetu na to pozwoli, która przeznaczona będzie na spłaty zobowiązań (w
wysokości wymagalnych do spłaty w 2024 r. rat należności głównej od zaciągniętych
kredytów). Zaplanowanie nadwyżki budżetowej jest priorytetem przed innymi
fakultatywnymi wydatkami budżetu powiatu.
2.
Wszelkie wydatki należy kalkulować w sposób celowy, oszczędny i realny, mając
na uwadze ograniczenia planowanych wydatków do niezbędnych.
§
6. Przyjmuje się wzór formularza do opracowania wniosków budżetowych,
stanowiący załączniki numer: 1, 2, 2a,2b, 3,3a,3b,3c,4,5,6.7.
§
7.Powiatowe jednostki organizacyjne oraz jednostki wchodzące w skład powiatowej
administracji zespolonej (powiatowe służby, inspekcje i straże) oraz naczelnicy
wydziałów starostwa powiatowego do
danych liczbowych zawartych w formularzach planistycznych załączają objaśnienia
określające źródła dochodów i wydatków ze wskazaniem sposobu ich szacowania
oraz szczególną kalkulację funduszu wynagrodzeń.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się:
1. Skarbnikowi Powiatu,
2. Naczelnikom Wydziałów Starostwa Powiatowego,
3. Kierownikom powiatowych jednostek organizacyjnych.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczącego Zarządu Powiatu:
/-/ Zdzisław Gamański
załączniki do uchwały (1245kB)
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dzienniku Urzędowym z 2023 r poz.572.
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Dorota Podlasińska (31 sierpnia 2023, 13:10:15)
Ostatnia zmiana: Dorota Podlasińska (13 września 2023, 11:55:27)
Zmieniono: dodano załączniki do uchwały
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 304