string(28) "Rady Powiatu Chełmińskiego" string(28) "Rady Powiatu Chełmińskiego"

Uchwała nr XXIII/195/2017Rady Powiatu Chełmińskiegoz dnia 21 grudnia 2017w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji szkołom niepublicznym oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203) oraz art. 12 ust. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r., poz. 1868)

Uchwała nr XXIII/195/2017
Rady Powiatu Chełmińskiego
z dnia 21 grudnia 2017


w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji szkołom niepublicznym oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203) oraz art. 12 ust. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r., poz. 1868)



Rada  Powiatu Chełmińskiego
uchwala, co następuje:
 
§ 1
Postanowienia uchwały dotyczą:
1.  szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki, dla których Powiat Chełmiński jest organem rejestrującym,
2. szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, dla których Powiat Chełmiński jest organem rejestrującym.
 
§ 2
1.    Szkoły wymienione w § 1 otrzymują dotacje z budżetu powiatu.
2.    Organ dotujący, w związku z udzielaniem i rozliczaniem wykorzystania dotacji, może przetwarzać dane osobowe uczniów szkół, w tym z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych służących do gromadzenia danych osobowych.
 
 
§ 3
1.    Dotacje są przekazywane, pod warunkiem, że organ prowadzący szkołę przekaże:
1)      organowi dotującemu informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku bazowego;
2)      dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września  roku bazowego.
2.    Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać ponadto:
1)      numer i datę zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół niepublicznych,
2)      numer i datę decyzji nadającej uprawnienia szkoły publicznej,
3)      zobowiązanie do informowania do dnia 20 każdego miesiąca, organu dotującego o aktualnej liczbie uczniów/słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, na których ma być przekazywana dotacja,
4)      zobowiązanie do informowania do dnia 20 każdego miesiąca organu dotującego o aktualnej liczbie uczniów z pkt 3 posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,   wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, oraz rodzaj niepełnosprawności -  w przypadku szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki,
5)      wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być przekazana dotacja.
3. Zarząd Powiatu zatwierdza wnioski, o których mowa w ust. 2 ujmując zadanie w projekcie budżetu powiatu.
  4. Podmiot otrzymujący dotację jest zobowiązany sporządzić i przekazać do organu dotującego,   nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca rozliczenie otrzymanych dotacji za okres od początku roku budżetowego do końca minionego miesiąca sprawozdawczego (z wyjątkiem grudnia),  z uwzględnieniem aktualnej liczby uczniów/słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, wg załącznika do uchwały.
5. Rozliczenie dotacji, o której mowa w ust. 4 za miesiąc grudzień odbywa się w terminie   do dnia 20 stycznia roku następnego.
6. W przypadku wypłacenia w danym miesiącu dotacji na liczbę uczniów/słuchaczy większą niż liczba uprawnionych do otrzymania dotacji, dotacja za kolejny miesiąc zostanie pomniejszona  o tę nadwyżkę, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. W przypadku wypłaconej nadwyżki za miesiąc listopad podlega ona zwrotowi do 30 grudnia danego roku, a za miesiąc grudzień do 31 stycznia roku następnego.
8. Rozliczenie dotacji, o których mowa w ust. 5 i 7 stanowi podstawę rozliczenia wykorzystania dotacji przekazanej szkole w roku budżetowym.
9. W przypadku, gdy szkoła kończy działalność, rozliczenie wykorzystania dotacji następuje  w terminie 15 dni po otrzymaniu ostatniej części dotacji.
10. Dotacja podlega zwrotowi w terminie 15 dni od zawiadomienia w przypadku podania nieprawidłowych danych, od których jest uzależniona jej wysokość i przeznaczenie albo jest lub była wykorzystywana niezgodnie z przeznaczeniem.
11. Niedotrzymanie terminów, o których mowa w ust. 9 i 10 powoduje naliczenie odsetek jak  dla zaległości podatkowych.
 
 
§ 4
1. Organ dotujący może kontrolować  prawidłowość pobrania i wykorzystania udzielonych dotacji. W szczególności kontroli podlega  prawidłowość przedstawienia danych o liczbie uczniów oraz danych o wykorzystaniu otrzymanej dotacji.
2. Kontrolę, o której mowa w ust.1 przeprowadzają  upoważnieni pracownicy starostwa.
3. Podstawą przeprowadzenia kontroli przez pracowników starostwa jest imienne upoważnienie starosty określające:
1) imię i nazwisko osoby przeprowadzającej kontrolę,
2) nazwę szkoły kontrolowanej,
3) zakres przedmiotowy oraz czas kontroli z uwzględnieniem zapisów ust.1,
4) termin przeprowadzanej kontroli.
4. Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust.1 mają prawo:
1) wstępu do szkoły,
2) oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania w związku z przekazaną dotacją, a w przypadku szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, o których mowa w §1 ust. 2 – dodatkowo wglądu do list obecności oraz ich weryfikacji,
3) do wykonania kopii, wypisów, odpisów stosownych dokumentów,
4) do żądania udzielania odpowiedzi i wyjaśnień pisemnych przez osobę prowadzącą szkołę.
5. Szkoła udostępnia dokumentację, o której mowa w ust. 4 oraz listy obecności, w terminie 14 dni od dnia zwrócenia się przez osobę upoważnioną do przeprowadzenia kontroli o udostępnienie tej dokumentacji.
6. Organ dotujący w związku z przeprowadzaniem kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji przez szkoły, może przetwarzać dane osobowe:
1) uczniów szkół, znajdujące się w dokumentacji, o której mowa w ust. 4,
2) osób fizycznych zatrudnionych, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej w tych szkołach oraz osób fizycznych prowadzących szkołę, jeżeli odpowiednio pełnią funkcję dyrektora szkoły,  w związku z przeprowadzaniem kontroli w zakresie przeznaczania dotacji na wynagrodzenia, w tym z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych służących do gromadzenia danych osobowych.
7. Kontrola może obejmować okres 5 lat budżetowych poprzedzających rok budżetowy, w którym jest ona przeprowadzana.
8. O terminie i zakresie przedmiotowym kontroli powiadamia się osobę prowadzącą szkołę oraz dyrektora co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem kontroli.
9. W przypadku utrudniania lub udaremniania przez szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, o której mowa w §1 ust. 2 lub przez organ prowadzący tę szkołę czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 4, organ dotujący wzywa dyrektora tej szkoły lub organ prowadzący tę szkołę do zaprzestania tych działań w wyznaczonym terminie.
10. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 9, organ dotujący wstrzymuje,  w drodze decyzji administracyjnej, przekazywanie szkole, o której mowa w § 1 ust. 2, dotacji do dnia umożliwienia przeprowadzenia w tej szkole czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 4.
11. Środki przekazane szkole, o której mowa w § 1 ust. 2, za okres, którego dotyczyło wstrzymanie dotacji, mogą być wykorzystane wyłącznie na refundację wydatków związanych z realizacją zadań szkoły, zgodnie z przepisami, poniesionych przez szkołę w okresie roku budżetowego, w którym dotacja została wstrzymana. Jeżeli okres wstrzymania dotacji przypada na więcej niż jeden rok budżetowy, przekazane środki mogą być wykorzystane proporcjonalnie do okresów wstrzymania dotacji w poszczególnych latach budżetowych.
 
§ 5
1. Zakres kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji obejmuje  w szczególności:
1) dane ujęte we wniosku o udzielenie dotacji, o której mowa w  § 3 ust.2  w porównaniu  z dokumentacją organizacyjną i dokumentację przebiegu nauczania,
2) dane ujęte w miesięcznych informacjach,  o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 4,
3) kontrolę uczestnictwa uczniów/słuchaczy w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu,
4) posiadane przez szkołę orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
5) dokumentację księgową w zakresie pobrania i wykorzystywania przez szkołę środków pochodzących z dotacji, wykazywanych w rozliczeniach o których mowa w § 3 ust. 4 i 5.
2. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół, który po jednym egzemplarzu otrzymuje kontrolowany i kontrolujący.
3. Osobie prowadzącej szkołę, która była kontrolowana przysługuje prawo zgłoszenia  - przed podpisaniem protokołu kontroli – umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych  w protokole kontroli.
4. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3 wnosi się na piśmie do starosty w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub części, starosta przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
6. Osoba prowadząca szkołę, której przekazano wystąpienia pokontrolne jest obowiązana w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować starostę o sposobie wykorzystania uwag i  wykonania wniosków oraz podjętych działaniach.
 
§ 6
Traci moc z dniem 31.12.2017 r. Uchwała Nr XIV/119/2016 Rady Powiatu Chełmińskiego z dnia 22 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania  i rozliczania dotacji szkołom niepublicznym oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.
 
§ 7
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Chełmińskiego.
 
 
§ 8
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa  Kujawsko-Pomorskiego.
 
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r., z wyjątkiem zapisów §3 ust. 1 pkt 2, które stosuje się po raz pierwszy do dotacji udzielanych na rok 2019.
 
 
Przewodniczący Rady Powiatu
 
                                                                                  Marek Jabłoński


Załącznik nr 1 (290kB) pdf

metryczka


Opublikował: Alicja Arendt-Pera (27 grudnia 2017, 09:15:19)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 905