

Decyzja Nr 219/2025 o pozwoleniu na budowę sieci kanalizacji tłocznej z przyłączami w Brzozowie, Watorowie, Dorposzu Szlacheckim i Kijewie Królewskim.
Chełmno, dnia 03-10-2025r.
(oznaczenie organu wydającego decyzję)
6391/2025(nr rejestru organu wydającego decyzję)
AABŚ.A.6740.1.139.2025.JB.AS
DECYZJA Nr 219/2025
Na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 - ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2025r., poz. 418 tekst jednolity ze zmianami) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r. poz. 572 tekst jednolity ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę z dnia 01-07-2025r.,
zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu
i udzielam pozwolenia na budowę
dla: i udzielam pozwolenia na budowę
Gminy Kijewo Królewskie
ul. Toruńska 2
86-253 Kijewo Królewskie
ul. Toruńska 2
86-253 Kijewo Królewskie
obejmujące:
budowę sieci kanalizacji tłocznej z przyłączami (I etap budowy) na terenie miejscowości Brzozowo, Watorowo, Dorposz Szlachecki, Kijewo Królewskie, z lokalizacją inwestycji na działkach nr: 79/7, 76/12, 79/9, 172/8, 27/11, 171/2, 170/1, 176/5, 177/1, 178/5, 178/4, 178/2, 181/3, 182/2, 182/1, obręb ewidencyjny Brzozowo, działkach nr: 61/1, 4/4, 4/8, 4/5, 4/7, 59/1, 59/3, 59/5, 1/5, 59/8, 57/16, 57/3, 100/2, 100/1, 98, 56/5, 3, 55/2, 12/3, 12/4, 13, 14/3, 95/1, 95/2, 18/8, 48/2, 33/10, 15, 16/3, 97/5, 97/1, 16/1, 17/4, 32/8, 32/12, 32/7, 28/2, 32/10, 32/4, 31, 27/4, 27/3, 27/5, 24, obręb ewidencyjny Watorowo, działkach nr: 7/3, 7/4, 122, 8/6, 8/2, 14/6, 14/5, 8/5, 8/12, 84/2, 8/10, 8/9, 85, 82/6, 120, 126/1, 82/3, 9/10, 9/9, 88, 91/2, 9/5, 9/6, 92/2, 41/1, 11/3, 11/4, 11/6, 11/7, 40/2, 11/5, obręb ewidencyjny Dorposz Szlachecki, działkach nr: 1/2, 149/3, 1/3, 35/6, 3/3, 3/4, 3/2, obręb ewidencyjny Kijewo Królewskie, gmina Kijewo Królewskie
Kategoria obiektu budowlanego: kat. XXVI - sieci
Projektanci:
Robert Milewczyk - posiadający uprawnienia budowlane bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, nr KUP/0197/PWBS/18, będący członkiem Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny KUP/IS/0066/19,
Lech Świderek - posiadający uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjno - inżynieryjnej w zakresie sieci instalacji elektrycznych, nr GP.I.7342.192/TO/94, będący członkiem Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny KUP/IE/2547/01,
Lech Świderek - posiadający uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjno - inżynieryjnej w zakresie sieci instalacji elektrycznych, nr GP.I.7342.192/TO/94, będący członkiem Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny KUP/IE/2547/01,
z zachowaniem następujących warunków:
1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowa winna być prowadzona zgodnie z opieczętowanym projektem zagospodarowania terenu, a także projektem technicznym, który nie podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę i obowiązującymi przepisami w sposób gwarantujący zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia,
- podczas wykonywania robót należy uwzględnić warunki uzgodnień i opinii,
- zapewnić bezpieczeństwo ludzi i mienia,
- należy zapewnić geodezyjne wytyczenie obiektu w terenie zgodnie z projektem zagospodarowania terenu i wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej przez uprawnione służby geodezyjne (zgodnie z art. 43 ust 3 ustawy Prawo budowlane, obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem),
- w trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych,
- przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystywanie i przekształcanie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją konkretnej inwestycji,
- jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą,
- obowiązują warunki, ustalenia i obowiązki wynikające z decyzji Wójta Gminy Kijewo Królewskie o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację inwestycji z dnia 06-12-2024r. (znak: RGK.6220.1.3.2024.AK),
- wydanie niniejszej decyzji nie zwalnia inwestora z obowiązku uzyskania odpowiednich decyzji, pozwoleń, opinii, uzgodnień, jakie wymagane będą przez rozpoczęciem budowy oraz przed przystąpieniem do użytkowania.
- roboty wykonywać z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury występującej w terenie - w tym również urządzeń drenarskich (zbieraczy i sączków drenarskich); w przypadku kolizji i przebudowy, roboty wykonywać w uwzględnieniu z gestorem uzbrojenia, a w przypadku urządzeń drenarskich - dodatkowo w uzgodnieniu z odpowiednią spółką wodną; w przypadku odbudowy, przebudowy, rozbudowy, rozbiórki lub likwidacji urządzeń wodnych, należy uzyskać odpowiednią zgodę wodnoprawną w trybie ustawy Prawo wodne,
2. Czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane w czasie realizacji inwestycji użytkować do dnia zgłoszenia zakończenia budowy,
3. Terminy rozbiórki:
a) istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania:
- nie dotyczy,
b) tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane podczas realizacji inwestycji rozebrać
w terminie 7 dni od daty zgłoszenia zakończenia budowy,
4. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
a) powierzyć obowiązki kierownika budowy osobie posiadającej uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności,
b) kierownik budowy jest obowiązany:
- prowadzić dziennik budowy,
- umieścić na budowie, w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia; nie dotyczy to budowy obiektów służących obronności i bezpieczeństwu państwa oraz obiektów liniowych (ogłoszenie powyższe stosuje się do budowy lub rozbiórki, na której przewiduje się prowadzenie robót budowlanych trwających dłużej niż 30 dni roboczych i jednoczesne zatrudnienie co najmniej 20 pracowników albo na których planowany zakres robót przekracza 500 osobodni,
- odpowiednio zabezpieczyć teren robót budowlanych,
5. Informacje o obowiązkach i warunkach, wynikających z art. 54 lub art. 55 ustawy Prawo budowlane:
- przed przystąpieniem do użytkowania zawiadomić organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy,
1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowa winna być prowadzona zgodnie z opieczętowanym projektem zagospodarowania terenu, a także projektem technicznym, który nie podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę i obowiązującymi przepisami w sposób gwarantujący zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia,
- podczas wykonywania robót należy uwzględnić warunki uzgodnień i opinii,
- zapewnić bezpieczeństwo ludzi i mienia,
- należy zapewnić geodezyjne wytyczenie obiektu w terenie zgodnie z projektem zagospodarowania terenu i wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej przez uprawnione służby geodezyjne (zgodnie z art. 43 ust 3 ustawy Prawo budowlane, obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem),
- w trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych,
- przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystywanie i przekształcanie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją konkretnej inwestycji,
- jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą,
- obowiązują warunki, ustalenia i obowiązki wynikające z decyzji Wójta Gminy Kijewo Królewskie o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację inwestycji z dnia 06-12-2024r. (znak: RGK.6220.1.3.2024.AK),
- wydanie niniejszej decyzji nie zwalnia inwestora z obowiązku uzyskania odpowiednich decyzji, pozwoleń, opinii, uzgodnień, jakie wymagane będą przez rozpoczęciem budowy oraz przed przystąpieniem do użytkowania.
- roboty wykonywać z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury występującej w terenie - w tym również urządzeń drenarskich (zbieraczy i sączków drenarskich); w przypadku kolizji i przebudowy, roboty wykonywać w uwzględnieniu z gestorem uzbrojenia, a w przypadku urządzeń drenarskich - dodatkowo w uzgodnieniu z odpowiednią spółką wodną; w przypadku odbudowy, przebudowy, rozbudowy, rozbiórki lub likwidacji urządzeń wodnych, należy uzyskać odpowiednią zgodę wodnoprawną w trybie ustawy Prawo wodne,
2. Czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane w czasie realizacji inwestycji użytkować do dnia zgłoszenia zakończenia budowy,
3. Terminy rozbiórki:
a) istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania:
- nie dotyczy,
b) tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane podczas realizacji inwestycji rozebrać
w terminie 7 dni od daty zgłoszenia zakończenia budowy,
4. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
a) powierzyć obowiązki kierownika budowy osobie posiadającej uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności,
b) kierownik budowy jest obowiązany:
- prowadzić dziennik budowy,
- umieścić na budowie, w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia; nie dotyczy to budowy obiektów służących obronności i bezpieczeństwu państwa oraz obiektów liniowych (ogłoszenie powyższe stosuje się do budowy lub rozbiórki, na której przewiduje się prowadzenie robót budowlanych trwających dłużej niż 30 dni roboczych i jednoczesne zatrudnienie co najmniej 20 pracowników albo na których planowany zakres robót przekracza 500 osobodni,
- odpowiednio zabezpieczyć teren robót budowlanych,
5. Informacje o obowiązkach i warunkach, wynikających z art. 54 lub art. 55 ustawy Prawo budowlane:
- przed przystąpieniem do użytkowania zawiadomić organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy,
wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-5 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane
Obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy - Prawo budowlane, ustalony przez organ wydający niniejszą decyzję, obejmuje nieruchomości:
- działki nr: 79/7, 76/12, 79/9, 172/8, 27/11, 171/2, 170/1, 176/5, 177/1, 178/5, 178/4, 178/2, 181/3, 182/2, 182/1, obręb ewidencyjny Brzozowo, działki nr: 61/1, 4/4, 4/8, 4/5, 4/7, 59/1, 59/3, 59/5, 1/5, 59/8, 57/16, 57/3, 100/2, 100/1, 98, 56/5, 3, 55/2, 12/3, 12/4, 13, 14/3, 95/1, 95/2, 18/8, 48/2, 33/10, 15, 16/3, 97/5, 97/1, 16/1, 17/4, 32/8, 32/12, 32/7, 28/2, 32/10, 32/4, 31, 27/4, 27/3, 24, 27/5, obręb ewidencyjny Watorowo, działki nr: 7/3, 7/4, 122, 8/6, 8/2, 14/6, 14/5, 8/5, 8/12, 84/2, 8/10, 8/9, 85, 82/6, 120, 126/1, 82/3, 9/10, 9/9, 88, 91/2, 9/5, 9/6, 92/2, 41/1, 11/3, 11/4, 11/6, 11/7, 40/2, 11/5, obręb ewidencyjny Dorposz Szlachecki, działki nr: 1/2, 149/3, 1/3, 35/6, 3/3, 3/4, 3/2, obręb ewidencyjny Kijewo Królewskie, gmina Kijewo Królewskie.
Integralną częścią niniejszej decyzji jest opieczętowany przez tutejsze Starostwo projekt zagospodarowania terenu.
- działki nr: 79/7, 76/12, 79/9, 172/8, 27/11, 171/2, 170/1, 176/5, 177/1, 178/5, 178/4, 178/2, 181/3, 182/2, 182/1, obręb ewidencyjny Brzozowo, działki nr: 61/1, 4/4, 4/8, 4/5, 4/7, 59/1, 59/3, 59/5, 1/5, 59/8, 57/16, 57/3, 100/2, 100/1, 98, 56/5, 3, 55/2, 12/3, 12/4, 13, 14/3, 95/1, 95/2, 18/8, 48/2, 33/10, 15, 16/3, 97/5, 97/1, 16/1, 17/4, 32/8, 32/12, 32/7, 28/2, 32/10, 32/4, 31, 27/4, 27/3, 24, 27/5, obręb ewidencyjny Watorowo, działki nr: 7/3, 7/4, 122, 8/6, 8/2, 14/6, 14/5, 8/5, 8/12, 84/2, 8/10, 8/9, 85, 82/6, 120, 126/1, 82/3, 9/10, 9/9, 88, 91/2, 9/5, 9/6, 92/2, 41/1, 11/3, 11/4, 11/6, 11/7, 40/2, 11/5, obręb ewidencyjny Dorposz Szlachecki, działki nr: 1/2, 149/3, 1/3, 35/6, 3/3, 3/4, 3/2, obręb ewidencyjny Kijewo Królewskie, gmina Kijewo Królewskie.
Integralną częścią niniejszej decyzji jest opieczętowany przez tutejsze Starostwo projekt zagospodarowania terenu.
UZASADNIENIE
Dnia 01-07-2025r. do Starostwa Powiatowego w Chełmnie wpłynął wniosek Gminy Kijewo Królewskie, z siedzibą przy ul. Toruńskiej 2, 86-253 Kijewo Królewskie, o zatwierdzenie projektu zagospodarowania terenu i udzielenie pozwolenia na budowę sieci kanalizacji tłocznej z przyłączami (I etap budowy) na terenie miejscowości Brzozowo, Watorowo, Dorposz Szlachecki, Kijewo Królewskie, z lokalizacją inwestycji na działkach nr: 79/7, 76/12, 79/9, 172/8, 27/11, 171/2, 170/1, 176/5, 177/1, 178/5, 178/4, 178/2, 181/3, 182/2, 182/1, obręb ewidencyjny Brzozowo, działkach nr: 61/1, 4/4, 4/8, 4/5, 4/7, 59/1, 59/3, 59/5, 1/5, 59/8, 57/16, 57/3, 100/2, 100/1, 98, 56/5, 3, 55/2, 12/3, 12/4, 13, 14/3, 95/1, 95/2, 18/8, 48/2, 33/10, 15, 16/3, 97/5, 97/1, 16/1, 17/4, 32/8, 32/12, 32/7, 28/2, 32/10, 32/4, 31, 27/4, 27/5, 27/3, 24, obręb ewidencyjny Watorowo, działkach nr: 7/3, 7/4, 122, 8/6, 8/2, 14/6, 14/5, 8/5, 8/12, 84/2, 8/10, 8/9, 85, 82/6, 120, 126/1, 82/3, 9/10, 9/9, 88, 91/2, 9/5, 9/6, 92/2, 41/1, 11/3, 11/4, 11/6, 11/7, 40/2, 11/5, obręb ewidencyjny Dorposz Szlachecki, działkach nr: 1/2, 149/3, 1/3, 35/6, 3/3, 3/4, 3/2, obręb ewidencyjny Kijewo Królewskie, gmina Kijewo Królewskie. Do wniosku dołączono oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, ostateczną decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Po ustaleniu obszaru oddziaływania planowanej inwestycji, o którym mowa w art. 3 pkt. 20 ustawy Prawo budowlane, pismem z dnia 24-07-2025r. (znak sprawy: AABŚ.A.6740.1.139.2025.JB.AS), zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w w/w sprawie oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i materiałami. W odpowiedzi na powyższe zawiadomienie dnia 31-07-2025r. do tut. urzędu wpłynęło pismo strony postępowania (jednego z właścicieli nieruchomości), która wniosła o przesunięcie przyłącza kanalizacyjnego zgodnie z załączoną przez stronę mapą lokalizacji przyłącza. Również w odpowiedzi na powyższe zawiadomienie drogą elektroniczną dnia 01-08-2025r. wpłynęło pismo innej strony postępowania, która wniosła o ponowne rozważenie sposobu zaprojektowania przyłączy kanalizacyjnych przebiegających przez działki nr 16/1, 16/3, 17/4, położone w obrębie ewidencyjnym Watorowo.
W związku z powyższym Starosta Chełmiński pismem z dnia 18-08-2025r. zwrócił się do inwestora z prośbą o ustosunkowanie się do treści zawartych w pismach stron postępowania oraz o złożenie wyjaśnień na poruszane w nich kwestie. Dnia 29-08-2025r. pierwsza strona złożyła w tut. urzędzie pismo, w którym wycofała swoje uwagi złożone w dniu 31-07-2025r., a 01-09-2025r. drogą elektroniczną wpłynęło pismo drugiej strony, w którym informuje, żę wycofuje swoje uwagi złożone drogą elektroniczną dnia 01-08-2025r. Inwestor w odpowiedzi na pismo Starosty Chełmińskiego z 18-08-2025r. złożył w tut. urzędzie dwa pisma dnia 10-09-2025r., w których informuje, że strony postępowania, które wniosły uwagi do przedmiotowej inwestycji, nie będą już wnosić żadnych roszczeń i wyrażają zgodę na budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami na terenie ich nieruchomości.
Ze względu na liniowy charakter inwestycji, jako obszar oddziaływania obiektu ustalono działki na których zlokalizowana będzie inwestycja, t.j. działki nr 79/7, 76/12, 79/9, 172/8, 27/11, 171/2, 170/1, 176/5, 177/1, 178/5, 178/4, 178/2, 181/3, 182/2, 182/1, obręb ewidencyjny Brzozowo, działki nr: 61/1, 4/4, 4/8, 4/5, 4/7, 59/1, 59/3, 59/5, 1/5, 59/8, 57/16, 57/3, 100/2, 100/1, 98, 56/5, 3, 55/2, 12/3, 12/4, 13, 14/3, 95/1, 95/2, 18/8, 48/2, 33/10, 15, 16/3, 97/5, 97/1, 16/1, 17/4, 32/8, 32/12, 32/7, 28/2, 32/10, 32/4, 31, 27/4, 27/5, 27/3, 24, obręb ewidencyjny Watorowo, działki nr: 7/3, 7/4, 122, 8/6, 8/2, 14/6, 14/5, 8/5, 8/12, 84/2, 8/10, 8/9, 85, 82/6, 120, 126/1, 82/3, 9/10, 9/9, 88, 91/2, 9/5, 9/6, 92/2, 41/1, 11/3, 11/4, 11/6, 11/7, 40/2, 11/5, obręb ewidencyjny Dorposz Szlachecki, działki nr: 1/2, 149/3, 1/3, 35/6, 3/3, 3/4, 3/2, obręb ewidencyjny Kijewo Królewskie, gmina Kijewo Królewskie. Na inne działki w ocenie tut. Starosty przedmiotowa inwestycja nie oddziałuje.
Następnie, zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy prawo budowlane, z uwagi na lokalizację planowanej inwestycji na działce nr 88 (obręb Dorposz Szlachecki) znajdującej się na terenie zespołu dworsko - parkowego w Dorposzu Szlacheckim,, ujętego w gminnej i w wojewódzkiej ewidencji zabytków, pismem z dnia 21-08-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.139.2025.JB.AS) Starosta Chełmiński wystąpił do Kujawsko - Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ul. Łazienna 8, 87-100 Toruń z wnioskiem o uzgodnienie zaplanowanych prac. W dniu 01-10-2025r. do tut. Urzędu wpłynęło postanowienie Kujawsko - Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Toruniu NR ZN/271/2025 z dnia 26-09-2025r. (znak: WUOZ.T.WZN.5152.2.3.2025.AD), w którym organ ten uzgodnił pozytywnie planowane prace.
Przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Dla realizacji przedsięwzięcia Wójt Gminy Kijewo Królewskie wydał decyzję z dnia 06-12-2024r. (znak: RGK.6220.1.3.2024.AK) o środowiskowych uwarunkowaniach, w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia. Zakres inwestycji jest zgodny z tą decyzją. Mając na względzie art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r. poz. 1112 t.j. ze zmianami), tut. Organ nie stwierdził przesłanek do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania niniejszej decyzji. Prowadząc jednak postępowanie administracyjne Starosta Chełmiński przeanalizował, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. - o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. Inwestycja nie jest położona na tym obszarze oraz w pobliżu tego obszaru. W związku z tym, biorąc jednocześnie pod uwagę charakter zamierzenia Starosta Chełmiński odstąpi od przeprowadzenia postępowania określonego w rozdziale 5 w/w ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Rozpatrując wniosek Inwestora stwierdzono, że ostatecznie przedłożony projekt zagospodarowania terenu ma wymaganą formę i jest kompletny. Został wykonany i sprawdzony przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, które w chwili sporządzania projektu były członkiem właściwej izby samorządu zawodowego. Osoby te złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane o sporządzeniu projektu zagospodarowania terenu zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. Wnioskodawca uzyskał niezbędne pozwolenia, opinie i uzgodnienia.
W ocenie Starosty Chełmińskiego, złożony projekt zagospodarowania terenu jest zgodny z wymogami decyzji Nr 4/2025 o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego z dnia 07-05-2025r. (znak: SGG.6733.3.2025.DB), sprostowanej postanowieniem z dnia 24-07-2025r. (znak: SGG.6733.3.2025.LK), które wydane zostały przez Wójta Gminy Kijewo Królewskie oraz jest zgodny z wymogami ochrony środowiska określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację inwestycji z dnia 06-12-2024r. (znak: RGK.6220.1.3.2024.AK), wydanej również przez Wójta Gminy Kijewo Królewskie. Ponadto w ocenie Starosty Chełmińskiego, złożony projekt zagospodarowania terenu jest zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kijewo Królewskie, zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy Kijewo Królewskie nr VII/56/2019 z dnia 30 września 2019r., w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kijewo Królewskie w części wsi Brzozowo (Br 2), opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego nr 5335, z dnia 8 października 2019r. Inwestycja położona będzie w jednostkach oznaczonych jako: 14 KDZ (działka nr 79/7), 24 KDL (działki nr 76/12, 79/9), 74 W, 71 UO, 75 UP/ZP, 7 7MN (działka nr 172/8), 73 MN/U (działka nr 27/11), 76 R i 77 M (działka nr 171/2, 170/1), 30KDW (działka nr 176/5), 79R i 78MN (działki nr 177/1, 178/5, 181/3, 182/2, 178/4, 178/2). Działki nr 12/4 i 12/3 położone w obrębie ewidencyjnym Watorowo, także objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Nr VII/45/03 Rady Gminy Kijewo Królewskie z dnia 31 marca 2003r.w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego nr 61, poz. 1008, z dnia 24 czerwca 2003r. Inwestycja położona będzie w jednostce oznaczonej jako Kl-2. Działka nr 13, obręb ewidencyjny Watorowo również objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Nr X/73/03 Rady Gminy Kijewo Królewskie z dnia 30 października 2003r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kijewo Królewskie w części wsi Watorowo obejmującej teren pod budowę zaplecza noclegowego w lotniczym ośrodku szkoleniowym, Gminy Kijewo Królewskie w części wsi Watorowo i Kiełp obejmującej teren pod lotnisko sportowo-rekreacyjne z dopuszczeniem lotów do celów dyspozycyjnych, opublikowaną w Dz. U. Woj. Kuj.-Pom. nr 11, poz. 118, z dnia 12 lutego 2004r. Inwestycja położona będzie w jednostce oznaczonej jako KP. Działka nr 16/1, obręb ewidencyjny Watorowo objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Nr VIII/49/03 Rady Gminy Kijewo Królewskie z dnia 30 czerwca 2003r. o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu usług rzemiosła produkcyjnego we wsi Watorowo, Gmina Kijewo Królewskie opublikowaną w Dz. U. Woj. Kuj.-Pom. nr 117, poz. 1652, z dnia 15 października 2003r. Inwestycja położona będzie w jednostce oznaczonej jako 1 URP, MN. Zdaniem tut. Organu projekt zagospodarowania terenu zgodny jest z przywołanymi powyżej uchwałami.
Mając zatem na względzie powyższe oraz art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane orzeka się jak w sentencji niniejszej decyzji.
Po ustaleniu obszaru oddziaływania planowanej inwestycji, o którym mowa w art. 3 pkt. 20 ustawy Prawo budowlane, pismem z dnia 24-07-2025r. (znak sprawy: AABŚ.A.6740.1.139.2025.JB.AS), zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w w/w sprawie oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i materiałami. W odpowiedzi na powyższe zawiadomienie dnia 31-07-2025r. do tut. urzędu wpłynęło pismo strony postępowania (jednego z właścicieli nieruchomości), która wniosła o przesunięcie przyłącza kanalizacyjnego zgodnie z załączoną przez stronę mapą lokalizacji przyłącza. Również w odpowiedzi na powyższe zawiadomienie drogą elektroniczną dnia 01-08-2025r. wpłynęło pismo innej strony postępowania, która wniosła o ponowne rozważenie sposobu zaprojektowania przyłączy kanalizacyjnych przebiegających przez działki nr 16/1, 16/3, 17/4, położone w obrębie ewidencyjnym Watorowo.
W związku z powyższym Starosta Chełmiński pismem z dnia 18-08-2025r. zwrócił się do inwestora z prośbą o ustosunkowanie się do treści zawartych w pismach stron postępowania oraz o złożenie wyjaśnień na poruszane w nich kwestie. Dnia 29-08-2025r. pierwsza strona złożyła w tut. urzędzie pismo, w którym wycofała swoje uwagi złożone w dniu 31-07-2025r., a 01-09-2025r. drogą elektroniczną wpłynęło pismo drugiej strony, w którym informuje, żę wycofuje swoje uwagi złożone drogą elektroniczną dnia 01-08-2025r. Inwestor w odpowiedzi na pismo Starosty Chełmińskiego z 18-08-2025r. złożył w tut. urzędzie dwa pisma dnia 10-09-2025r., w których informuje, że strony postępowania, które wniosły uwagi do przedmiotowej inwestycji, nie będą już wnosić żadnych roszczeń i wyrażają zgodę na budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami na terenie ich nieruchomości.
Ze względu na liniowy charakter inwestycji, jako obszar oddziaływania obiektu ustalono działki na których zlokalizowana będzie inwestycja, t.j. działki nr 79/7, 76/12, 79/9, 172/8, 27/11, 171/2, 170/1, 176/5, 177/1, 178/5, 178/4, 178/2, 181/3, 182/2, 182/1, obręb ewidencyjny Brzozowo, działki nr: 61/1, 4/4, 4/8, 4/5, 4/7, 59/1, 59/3, 59/5, 1/5, 59/8, 57/16, 57/3, 100/2, 100/1, 98, 56/5, 3, 55/2, 12/3, 12/4, 13, 14/3, 95/1, 95/2, 18/8, 48/2, 33/10, 15, 16/3, 97/5, 97/1, 16/1, 17/4, 32/8, 32/12, 32/7, 28/2, 32/10, 32/4, 31, 27/4, 27/5, 27/3, 24, obręb ewidencyjny Watorowo, działki nr: 7/3, 7/4, 122, 8/6, 8/2, 14/6, 14/5, 8/5, 8/12, 84/2, 8/10, 8/9, 85, 82/6, 120, 126/1, 82/3, 9/10, 9/9, 88, 91/2, 9/5, 9/6, 92/2, 41/1, 11/3, 11/4, 11/6, 11/7, 40/2, 11/5, obręb ewidencyjny Dorposz Szlachecki, działki nr: 1/2, 149/3, 1/3, 35/6, 3/3, 3/4, 3/2, obręb ewidencyjny Kijewo Królewskie, gmina Kijewo Królewskie. Na inne działki w ocenie tut. Starosty przedmiotowa inwestycja nie oddziałuje.
Następnie, zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy prawo budowlane, z uwagi na lokalizację planowanej inwestycji na działce nr 88 (obręb Dorposz Szlachecki) znajdującej się na terenie zespołu dworsko - parkowego w Dorposzu Szlacheckim,, ujętego w gminnej i w wojewódzkiej ewidencji zabytków, pismem z dnia 21-08-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.139.2025.JB.AS) Starosta Chełmiński wystąpił do Kujawsko - Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ul. Łazienna 8, 87-100 Toruń z wnioskiem o uzgodnienie zaplanowanych prac. W dniu 01-10-2025r. do tut. Urzędu wpłynęło postanowienie Kujawsko - Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Toruniu NR ZN/271/2025 z dnia 26-09-2025r. (znak: WUOZ.T.WZN.5152.2.3.2025.AD), w którym organ ten uzgodnił pozytywnie planowane prace.
Przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Dla realizacji przedsięwzięcia Wójt Gminy Kijewo Królewskie wydał decyzję z dnia 06-12-2024r. (znak: RGK.6220.1.3.2024.AK) o środowiskowych uwarunkowaniach, w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia. Zakres inwestycji jest zgodny z tą decyzją. Mając na względzie art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r. poz. 1112 t.j. ze zmianami), tut. Organ nie stwierdził przesłanek do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania niniejszej decyzji. Prowadząc jednak postępowanie administracyjne Starosta Chełmiński przeanalizował, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. - o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. Inwestycja nie jest położona na tym obszarze oraz w pobliżu tego obszaru. W związku z tym, biorąc jednocześnie pod uwagę charakter zamierzenia Starosta Chełmiński odstąpi od przeprowadzenia postępowania określonego w rozdziale 5 w/w ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Rozpatrując wniosek Inwestora stwierdzono, że ostatecznie przedłożony projekt zagospodarowania terenu ma wymaganą formę i jest kompletny. Został wykonany i sprawdzony przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, które w chwili sporządzania projektu były członkiem właściwej izby samorządu zawodowego. Osoby te złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane o sporządzeniu projektu zagospodarowania terenu zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. Wnioskodawca uzyskał niezbędne pozwolenia, opinie i uzgodnienia.
W ocenie Starosty Chełmińskiego, złożony projekt zagospodarowania terenu jest zgodny z wymogami decyzji Nr 4/2025 o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego z dnia 07-05-2025r. (znak: SGG.6733.3.2025.DB), sprostowanej postanowieniem z dnia 24-07-2025r. (znak: SGG.6733.3.2025.LK), które wydane zostały przez Wójta Gminy Kijewo Królewskie oraz jest zgodny z wymogami ochrony środowiska określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację inwestycji z dnia 06-12-2024r. (znak: RGK.6220.1.3.2024.AK), wydanej również przez Wójta Gminy Kijewo Królewskie. Ponadto w ocenie Starosty Chełmińskiego, złożony projekt zagospodarowania terenu jest zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kijewo Królewskie, zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy Kijewo Królewskie nr VII/56/2019 z dnia 30 września 2019r., w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kijewo Królewskie w części wsi Brzozowo (Br 2), opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego nr 5335, z dnia 8 października 2019r. Inwestycja położona będzie w jednostkach oznaczonych jako: 14 KDZ (działka nr 79/7), 24 KDL (działki nr 76/12, 79/9), 74 W, 71 UO, 75 UP/ZP, 7 7MN (działka nr 172/8), 73 MN/U (działka nr 27/11), 76 R i 77 M (działka nr 171/2, 170/1), 30KDW (działka nr 176/5), 79R i 78MN (działki nr 177/1, 178/5, 181/3, 182/2, 178/4, 178/2). Działki nr 12/4 i 12/3 położone w obrębie ewidencyjnym Watorowo, także objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Nr VII/45/03 Rady Gminy Kijewo Królewskie z dnia 31 marca 2003r.w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego nr 61, poz. 1008, z dnia 24 czerwca 2003r. Inwestycja położona będzie w jednostce oznaczonej jako Kl-2. Działka nr 13, obręb ewidencyjny Watorowo również objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Nr X/73/03 Rady Gminy Kijewo Królewskie z dnia 30 października 2003r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kijewo Królewskie w części wsi Watorowo obejmującej teren pod budowę zaplecza noclegowego w lotniczym ośrodku szkoleniowym, Gminy Kijewo Królewskie w części wsi Watorowo i Kiełp obejmującej teren pod lotnisko sportowo-rekreacyjne z dopuszczeniem lotów do celów dyspozycyjnych, opublikowaną w Dz. U. Woj. Kuj.-Pom. nr 11, poz. 118, z dnia 12 lutego 2004r. Inwestycja położona będzie w jednostce oznaczonej jako KP. Działka nr 16/1, obręb ewidencyjny Watorowo objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Nr VIII/49/03 Rady Gminy Kijewo Królewskie z dnia 30 czerwca 2003r. o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu usług rzemiosła produkcyjnego we wsi Watorowo, Gmina Kijewo Królewskie opublikowaną w Dz. U. Woj. Kuj.-Pom. nr 117, poz. 1652, z dnia 15 października 2003r. Inwestycja położona będzie w jednostce oznaczonej jako 1 URP, MN. Zdaniem tut. Organu projekt zagospodarowania terenu zgodny jest z przywołanymi powyżej uchwałami.
Mając zatem na względzie powyższe oraz art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane orzeka się jak w sentencji niniejszej decyzji.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Kujawsko Pomorskiego za pośrednictwem organu, który wydał niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Zgodnie z art. 127a § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a § 2 Kpa)
Zgodnie z art. 127a § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a § 2 Kpa)
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ:
Inwestor zwolniony jest od opłaty skarbowej na podstawie art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2025 poz. 1154 tekst jednolity).
(pieczęć imienna i podpis osoby upoważnionej do wydania decyzji
..........................
(pieczęć okrągła)
Otrzymują (strony postępowania):
1. Inwestor - Gmina Kijewo Królewskie, ul. Toruńska 2, 86-253 Kijewo Królewskie, (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu - 1 teczka),
2. strony według wykazu,
3. a/a (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu - 1 teczka).
2. strony według wykazu,
3. a/a (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu - 1 teczka).
Do wiadomości:
1. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno, (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu - 1 teczka),
2. Wójt Gminy Kijewo Królewskie, ul. Toruńska 2, 86-253 Kijewo Królewskie,
3. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Wydziale Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Chełmnie, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno.
2. Wójt Gminy Kijewo Królewskie, ul. Toruńska 2, 86-253 Kijewo Królewskie,
3. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Wydziale Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Chełmnie, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno.
Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem regionalnego dyrektora ochrony środowiska i opinią inspektora sanitarnego podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024r. poz. 1112 t.j. ze zmianami)1)
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.2)
Pouczenie:
1) Inwestor jest zobowiązany zawiadomić organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych.
2) Do zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza dokumenty, o których mowa a rt. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane.
3) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor jest obowiązany dokonać czynności, o których mowa w art. 42 ustawy Prawo budowlane.
4) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor występuje do Starosty w celu rejestracji i ostemplowania przedłożonego dziennika budowy - jeśli dziennik ten prowadzony będzie w postaci papierowej lub występuje o wydanie dziennika budowy w systemie EDB (aplikacja do prowadzenia elektronicznego dziennika budowy), jeśli dziennik taki ma być prowadzony w postaci elektronicznej.
5) Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art 54 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji i obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i osrtóg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
6)Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art 55 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
7) Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
8) Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy, zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie organu nadzoru budowlanego do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
2) Do zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza dokumenty, o których mowa a rt. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane.
3) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor jest obowiązany dokonać czynności, o których mowa w art. 42 ustawy Prawo budowlane.
4) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor występuje do Starosty w celu rejestracji i ostemplowania przedłożonego dziennika budowy - jeśli dziennik ten prowadzony będzie w postaci papierowej lub występuje o wydanie dziennika budowy w systemie EDB (aplikacja do prowadzenia elektronicznego dziennika budowy), jeśli dziennik taki ma być prowadzony w postaci elektronicznej.
5) Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art 54 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji i obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i osrtóg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
6)Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art 55 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
7) Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
8) Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy, zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie organu nadzoru budowlanego do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
1) Dotyczy decyzji wydanych w toku postępowania, w ramach którego przeprowadzono ponowną ocenę oddziaływania na środowisko.
2) Dotyczy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
metryczka
Wytworzył: Zdzisław Gamański (9 października 2025)
Opublikował: Agata Sibilla (9 października 2025, 14:01:53)
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Chełmnie
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2