Decyzja Nr 235/2025 o pozwoleniu na rozbiórkę istniejącego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby oraz wykonanie nowego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby w związku z przebudową ul. Gorczyckiego w Chełmnie
Chełmno, dnia 27-10-2025r.
(oznaczenie
organu wydającego decyzję)
792/2025
(nr rejestru organu wydającego decyzję)
AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB
DECYZJA Nr 235/2025
Na podstawie art. 28,
art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36
- ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025r., poz. 418 -
tekst jednolity ze zmianami) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca
1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r.
poz. 572 - tekst jednolity ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę z dnia 27-01-2025r.,
zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu oraz projekt
architektoniczno-budowlany
i udzielam pozwolenia na budowę
i udzielam pozwolenia na budowę
dla:
Gminy Miasto Chełmno
ul. Dworcowa 1
86-200 Chełmno
obejmujące:
ul. Dworcowa 1
86-200 Chełmno
obejmujące:
rozbiórkę istniejącego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby
oraz wykonanie nowego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby w związku z przbudową
ul. Gorczyckiego w Chełmnie, z lokalizacją inwestycji
na działkach nr 23/2, 24, 25/45, 25/46, 37, 67, 76/60, obręb ewidencyjny nr 3,
gmina Miasto Chełmno.
Kategoria obiektu budowlanego: kat. XXV - drogi i kolejowe drogi szynowe
kat. XXVIII - drogowe i kolejowe obiekty mostowe
Projektanci:
Olga Karczewska posiadająca uprawnienia budowlane w specjalności inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń, nr MAZ/0364/PWBD/22, będąca członkiem Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny MAZ/BD/0592/22,
Jakub Lachowicz posiadający uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, nr KUP/0104/PBE/18, będący członkiem Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny KUP/IE/0041/12.
Olga Karczewska posiadająca uprawnienia budowlane w specjalności inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń, nr MAZ/0364/PWBD/22, będąca członkiem Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny MAZ/BD/0592/22,
Jakub Lachowicz posiadający uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, nr KUP/0104/PBE/18, będący członkiem Kujawsko-Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, nr ewidencyjny KUP/IE/0041/12.
z zachowaniem następujących warunków:
1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- roboty budowlane winny być prowadzone zgodnie z opieczętowanym pieczęcią tut. Starostwa projektem zagospodarowania terenu, projektem architektoniczno-budowlanym, a także projektem technicznym, który nie podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę i obowiązującymi przepisami w sposób gwarantujący zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia,
- podczas wykonywania robót należy uwzględnić warunki decyzji, uzgodnień i opinii (w tym m.in. decyzji "pozwolenie wodnoprawne",
- zapewnić bezpieczeństwo ludzi i mienia,
- należy zapewnić geodezyjne wytyczenie obiektu w terenie zgodnie z projektem zagospodarowania terenu i wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej przez uprawnione służby geodezyjne (zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem),
- roboty wykonywać z uwzględnieniem i poszanowaniem uzbrojenia terenu,
- w trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych,
- przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystywanie i przekształcanie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją konkretnej inwestycji,
- jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą,
- obowiązują warunki, ustalenia i obowiązki wynikające z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 01-10-2021r. (znak: GM-OŚ.6220.6.2021.KG), zmienionej decyzją Nr 31/2025/KG z dnia 08-07-2025r. (znak: GM-OŚ.6220.2.2025.KG), które wydał Burmistrz Miasta Chełmno.
2. Czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane w czasie realizacji inwestycji użytkować do dnia zgłoszenia zakończenia budowy,
3. Terminy rozbiórki:
a) istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania:
- nie dotyczy,
b) tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane podczas realizacji inwestycji rozebrać w terminie 7 dni od daty zgłoszenia zakończenia budowy,
4. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
a) powierzyć obowiązki kierownika i inspektora nadzoru inwestorskiego (§ 2 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001r. - w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego [Dz. U. z 2001r. Nr. 138 poz. 1554]) osobom posiadającym uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności,
b) kierownik budowy jest obowiązany:
- prowadzić dziennik budowy,
- umieścić na budowie, w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia; nie dotyczy to budowy obiektów służących obronności i bezpieczeństwu państwa oraz obiektów liniowych (ogłoszenie powyższe stosuje się do budowy lub rozbiórki, na której przewiduje się prowadzenie robót budowlanych trwających dłużej niż 30 dni roboczych i jednoczesne zatrudnienie co najmniej 20 pracowników albo na których planowany zakres robót przekracza 500 osobodni,
- odpowiednio zabezpieczyć teren robót budowlanych,
5. Informacje o obowiązkach i warunkach, wynikających z art. 54 lub art. 55 ustawy Prawo budowlane:
- przed przystąpieniem do użytkowania należy uzyskać decyzję organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie,
wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-5 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane.
1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- roboty budowlane winny być prowadzone zgodnie z opieczętowanym pieczęcią tut. Starostwa projektem zagospodarowania terenu, projektem architektoniczno-budowlanym, a także projektem technicznym, który nie podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę i obowiązującymi przepisami w sposób gwarantujący zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia,
- podczas wykonywania robót należy uwzględnić warunki decyzji, uzgodnień i opinii (w tym m.in. decyzji "pozwolenie wodnoprawne",
- zapewnić bezpieczeństwo ludzi i mienia,
- należy zapewnić geodezyjne wytyczenie obiektu w terenie zgodnie z projektem zagospodarowania terenu i wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej przez uprawnione służby geodezyjne (zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem),
- roboty wykonywać z uwzględnieniem i poszanowaniem uzbrojenia terenu,
- w trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych,
- przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystywanie i przekształcanie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją konkretnej inwestycji,
- jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą,
- obowiązują warunki, ustalenia i obowiązki wynikające z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 01-10-2021r. (znak: GM-OŚ.6220.6.2021.KG), zmienionej decyzją Nr 31/2025/KG z dnia 08-07-2025r. (znak: GM-OŚ.6220.2.2025.KG), które wydał Burmistrz Miasta Chełmno.
2. Czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane w czasie realizacji inwestycji użytkować do dnia zgłoszenia zakończenia budowy,
3. Terminy rozbiórki:
a) istniejących obiektów budowlanych nie przewidzianych do dalszego użytkowania:
- nie dotyczy,
b) tymczasowych obiektów budowlanych:
- tymczasowe obiekty budowlane użytkowane podczas realizacji inwestycji rozebrać w terminie 7 dni od daty zgłoszenia zakończenia budowy,
4. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
a) powierzyć obowiązki kierownika i inspektora nadzoru inwestorskiego (§ 2 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001r. - w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego [Dz. U. z 2001r. Nr. 138 poz. 1554]) osobom posiadającym uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności,
b) kierownik budowy jest obowiązany:
- prowadzić dziennik budowy,
- umieścić na budowie, w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia; nie dotyczy to budowy obiektów służących obronności i bezpieczeństwu państwa oraz obiektów liniowych (ogłoszenie powyższe stosuje się do budowy lub rozbiórki, na której przewiduje się prowadzenie robót budowlanych trwających dłużej niż 30 dni roboczych i jednoczesne zatrudnienie co najmniej 20 pracowników albo na których planowany zakres robót przekracza 500 osobodni,
- odpowiednio zabezpieczyć teren robót budowlanych,
5. Informacje o obowiązkach i warunkach, wynikających z art. 54 lub art. 55 ustawy Prawo budowlane:
- przed przystąpieniem do użytkowania należy uzyskać decyzję organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie,
wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-5 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane.
Obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy -
Prawo budowlane, ustalony przez organ wydający niniejszą decyzję, obejmuje
nieruchomości:
- działka/i nr 23/2, 24, 25/45, 25/46, 37, 67, 76/60, obręb ewidencyjny nr 3, gmina Miasto Chełmno.
- działka/i nr 23/2, 24, 25/45, 25/46, 37, 67, 76/60, obręb ewidencyjny nr 3, gmina Miasto Chełmno.
Integralną częścią niniejszej decyzji jest opieczętowany przez tutejsze Starostwo projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany.
UZASADNIENIE
Dnia 27-01-2025r. do Starostwa Powiatowego w Chełmnie wpłynął wniosek Gminy
Miasto Chełmno, z siedzibą przy ul. Dworcowej 1, 86-200 Chełmno, o zatwierdzenie
projektu zagospodarowania terenu oraz projektu
architektoniczno-budowlanego i
udzielenie pozwolenia na rozbiórkę
mostu i budowę przepustu drogowego w km 1+157 rzeki Fryby na działce nr 37,
obręb nr 3 w miejscowości Chełmno, w związku z rozbudową ul. Gorczyckiego w
Chełmnie, z lokalizacją inwestycji na działkach nr 23, 24, 37, 67, 76/53, obręb ewidencyjny nr 3,
gmina Miasto Chełmno. Do wniosku dołączono 3 egzemplarze projektu
zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno - budowlanego oraz
oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Na
terenie planowanej inwestycji obowiązują zapisy miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego.
Z uwagi na brak wszystkich wymaganych przepisami prawa załączników do wniosku o pozwolenie na budowę oraz nieścisłości w zakresie planowanej inwestycji, Starosta Chełmiński pismem z dnia 06-02-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wezwał Inwestora, do dostarczenia wymaganych dokumentów oraz złożenia wyjaśnień, w terminie 21 dni od odbioru wezwania, t.j. do dnia 28 lutego 2025r. W dniu 26-02-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o 60 dni, t.j. do dnia 29-04-2025r. Organ I instancji pismem z dnia 03-03-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 29-04-2025r. W dniu 29-04-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o kolejne 60 dni, t.j. do dnia 28-06-2025r. W związku z faktem, iż wskazany termin wypadał w sobotę, Starosta Chełmiński pismem z dnia 30-04-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 30 czerwca 2025r. (poniedziałek). W dniu 30-06-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o 30 dni, t.j. do dnia 30-07-2025r. Tutejszy organ pismem z dnia 03-07-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 30 lipca 2025r. W dniu 30-07-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o kolejne 60 dni, t.j. do dnia 28-09-2025r. z powodu przedłużającego się okresu oczekiwania na decyzję - pozwolenie wodnoprawne. W związku z faktem, iż wskazany termin wypadał w niedziele, Starosta Chełmiński pismem z dnia 01-08-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 29 września 2025r. (poniedziałek). W dniu 26-09-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów do dnia 17-10-2025r. Organ I instancji pismem z dnia 30-09-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 17-10-2025r. Braki zostały uzupełnione dnia 16-10-2025, t.j. z zachowaniem terminu. Jednocześnie inwestor zmianił nazwę przedsięwzięcia na rozbiórkę istniejącego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby oraz wykonanie przepustu w km 2+997 rzeki Fryby w związku z przbudową ul. Gorczyckiego w Chełmnie, z lokalizacją inwestycji na działkach nr 23/2, 24, 25/45, 25/46, 37, 67, 76/60, obręb ewidencyjny nr 3, gmina Miasto Chełmno, i dostarczył skorygowany wniosek o pozwolenie na budowę, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, a także dostarczył ostateczną decyzję pozwolenie wodnoprawne.
Po ustaleniu obszaru oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 3 pkt. 20 ustawy Prawo budowlane, pismem z dnia 17-10-2023r. (znak sprawy: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB), zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w w/w sprawie oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i materiałami. Strony nie wniosły uwag do sprawy.
Jako obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 3 pkt. 20 ustawy Prawo budowlane, ustalono działki, na których finalnie przewidziano rozbiórkę istniejącego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby oraz wykonanie przepustu w km 2+997 rzeki Fryby w związku z przbudową ul. Gorczyckiego w Chełmnie (t.j. działki nr 23/2, 24, 25/45, 25/46, 37, 67, 76/60). Na inne działki planowana inwestycja zdaniem Starosty Chełmińskiego nie oddziałuje.
Inwestycja objęta niniejszą decyzją znajdować się będzie w ciągu drogi gminnej (ul. Gorczyckiego). Zaplanowana rozbudowa tej drogi jest inwestycją , która osiąga progi i zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r. poz. 1839 - t. j. ze zmianami. Dla realizacji przedsięwzięcia Burmistrz Miasta Chełmna wydał dnia 01-10-2021r. (znak: GM-OŚ.6220.6.2021.KG) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Decyzja powyższa zmieniona została decyzją Burmistrza Miasta Chełmna Nr 31/2025/KG z dnia 08-07-2025r. (znak: GM-OŚ.6220.2.2025.KG). Po dokonaniu analizy dokumentów stwierdzono, że zakres inwestycji przedstawiony w projekcie jest zgodny z w/w decyzjami.
Zdaniem organu pierwszej instancji, przedłożony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany, ma wymaganą formę i jest kompletny. Został wykonany i sprawdzony przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, które w chwili sporządzania projektu były członkami właściwej izby samorządu zawodowego. Osoby te złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 34 ust. 3d pkt 3 ustawy - Prawo budowlane o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. Wnioskodawca uzyskał niezbędne pozwolenia, opinie i uzgodnienia, w tym ostateczną decyzją Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 20 sierpnia 2025r. (znak: GR.ZUZ.4210.26.2025.KK/MK) "pozwolenie wodnoprawne".
Zdaniem Starosty Chełmińskiego projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno - budowlany jest zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna, zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta Chełmna nr XLVII/333/2022 z dnia 23 lutego 2022r, w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 10 terenów położonych na terenie Gminy Miasta Chełmno, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego pod poz. 1093, z dnia 4 marca 2022r. (inwestycja przewidzian została na terenie oznaczonym symbolem 2.20.KDD i 2.21.KDL), oraz zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta Chełmna nr LXXV/554/2024 z dnia 20 marca 2024, w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego pod poz. 1938, z dnia 28 marca 2024r. (inwestycja będzie położona na terenie oznaczonym symbolem 5KDZ, 5ZP, 6ZP, 9WS i 10WS), oraz jest zgodny z wymogami ochrony środowiska określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia z dnia 01-10-2021r. (znak: GM-OŚ.6220.6.2021.KG), zmienionej decyzją Nr 31/2025/KG z dnia 08-07-2025r. (znak: GM-OŚ.6220.2.2025.KG), które wydał Burmistrz Miasta Chełmno.
Mając zatem na względzie powyższe oraz art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane orzeka się jak w sentencji niniejszej decyzji.
Z uwagi na brak wszystkich wymaganych przepisami prawa załączników do wniosku o pozwolenie na budowę oraz nieścisłości w zakresie planowanej inwestycji, Starosta Chełmiński pismem z dnia 06-02-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wezwał Inwestora, do dostarczenia wymaganych dokumentów oraz złożenia wyjaśnień, w terminie 21 dni od odbioru wezwania, t.j. do dnia 28 lutego 2025r. W dniu 26-02-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o 60 dni, t.j. do dnia 29-04-2025r. Organ I instancji pismem z dnia 03-03-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 29-04-2025r. W dniu 29-04-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o kolejne 60 dni, t.j. do dnia 28-06-2025r. W związku z faktem, iż wskazany termin wypadał w sobotę, Starosta Chełmiński pismem z dnia 30-04-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 30 czerwca 2025r. (poniedziałek). W dniu 30-06-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o 30 dni, t.j. do dnia 30-07-2025r. Tutejszy organ pismem z dnia 03-07-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 30 lipca 2025r. W dniu 30-07-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów o kolejne 60 dni, t.j. do dnia 28-09-2025r. z powodu przedłużającego się okresu oczekiwania na decyzję - pozwolenie wodnoprawne. W związku z faktem, iż wskazany termin wypadał w niedziele, Starosta Chełmiński pismem z dnia 01-08-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 29 września 2025r. (poniedziałek). W dniu 26-09-2025r. Inwestor wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o przedłużenie terminu dostarczenia dokumentów do dnia 17-10-2025r. Organ I instancji pismem z dnia 30-09-2025r. (znak: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB) wydłużył czas na uzupełnienia do dnia 17-10-2025r. Braki zostały uzupełnione dnia 16-10-2025, t.j. z zachowaniem terminu. Jednocześnie inwestor zmianił nazwę przedsięwzięcia na rozbiórkę istniejącego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby oraz wykonanie przepustu w km 2+997 rzeki Fryby w związku z przbudową ul. Gorczyckiego w Chełmnie, z lokalizacją inwestycji na działkach nr 23/2, 24, 25/45, 25/46, 37, 67, 76/60, obręb ewidencyjny nr 3, gmina Miasto Chełmno, i dostarczył skorygowany wniosek o pozwolenie na budowę, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, a także dostarczył ostateczną decyzję pozwolenie wodnoprawne.
Po ustaleniu obszaru oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 3 pkt. 20 ustawy Prawo budowlane, pismem z dnia 17-10-2023r. (znak sprawy: AABŚ.A.6740.1.12.2025.AS.AB), zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w w/w sprawie oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i materiałami. Strony nie wniosły uwag do sprawy.
Jako obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 3 pkt. 20 ustawy Prawo budowlane, ustalono działki, na których finalnie przewidziano rozbiórkę istniejącego przepustu w km 2+997 rzeki Fryby oraz wykonanie przepustu w km 2+997 rzeki Fryby w związku z przbudową ul. Gorczyckiego w Chełmnie (t.j. działki nr 23/2, 24, 25/45, 25/46, 37, 67, 76/60). Na inne działki planowana inwestycja zdaniem Starosty Chełmińskiego nie oddziałuje.
Inwestycja objęta niniejszą decyzją znajdować się będzie w ciągu drogi gminnej (ul. Gorczyckiego). Zaplanowana rozbudowa tej drogi jest inwestycją , która osiąga progi i zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r. poz. 1839 - t. j. ze zmianami. Dla realizacji przedsięwzięcia Burmistrz Miasta Chełmna wydał dnia 01-10-2021r. (znak: GM-OŚ.6220.6.2021.KG) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Decyzja powyższa zmieniona została decyzją Burmistrza Miasta Chełmna Nr 31/2025/KG z dnia 08-07-2025r. (znak: GM-OŚ.6220.2.2025.KG). Po dokonaniu analizy dokumentów stwierdzono, że zakres inwestycji przedstawiony w projekcie jest zgodny z w/w decyzjami.
Zdaniem organu pierwszej instancji, przedłożony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany, ma wymaganą formę i jest kompletny. Został wykonany i sprawdzony przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, które w chwili sporządzania projektu były członkami właściwej izby samorządu zawodowego. Osoby te złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 34 ust. 3d pkt 3 ustawy - Prawo budowlane o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. Wnioskodawca uzyskał niezbędne pozwolenia, opinie i uzgodnienia, w tym ostateczną decyzją Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 20 sierpnia 2025r. (znak: GR.ZUZ.4210.26.2025.KK/MK) "pozwolenie wodnoprawne".
Zdaniem Starosty Chełmińskiego projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno - budowlany jest zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna, zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta Chełmna nr XLVII/333/2022 z dnia 23 lutego 2022r, w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 10 terenów położonych na terenie Gminy Miasta Chełmno, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego pod poz. 1093, z dnia 4 marca 2022r. (inwestycja przewidzian została na terenie oznaczonym symbolem 2.20.KDD i 2.21.KDL), oraz zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta Chełmna nr LXXV/554/2024 z dnia 20 marca 2024, w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego pod poz. 1938, z dnia 28 marca 2024r. (inwestycja będzie położona na terenie oznaczonym symbolem 5KDZ, 5ZP, 6ZP, 9WS i 10WS), oraz jest zgodny z wymogami ochrony środowiska określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia z dnia 01-10-2021r. (znak: GM-OŚ.6220.6.2021.KG), zmienionej decyzją Nr 31/2025/KG z dnia 08-07-2025r. (znak: GM-OŚ.6220.2.2025.KG), które wydał Burmistrz Miasta Chełmno.
Mając zatem na względzie powyższe oraz art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane orzeka się jak w sentencji niniejszej decyzji.
Od decyzji przysługuje
odwołanie do Wojewody Kujawsko – Pomorskiego za pośrednictwem
organu, który wydał niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej
doręczenia.
Zgodnie z art. 127a § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a § 2 Kpa).
Zgodnie z art. 127a § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a § 2 Kpa).
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ:
Inwestor zwolniony z opłaty skarbowej na podstawie art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2025r. poz. 1154 - tekst jednolity).
(pieczęć imienna i podpis osoby upoważnionej do wydania decyzji)
...........................
(pieczęć okrągła)
Otrzymują:
1. Inwestor - Gmina Miasto Chełmno, ul. Dworcowa
1, 86-200 Chełmno (1 egzemplarz projektu
zagospodarowania terenu i projektu architektoniczo - budowlanego - 1 teczka),
2. Strony według wykazu,
3. a/a (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczo - budowlanego - 1 teczka).
2. Strony według wykazu,
3. a/a (1 egzemplarz projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczo - budowlanego - 1 teczka).
Do wiadomości:
1. Powiatowy
Inspektor Nadzoru Budowlanego, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno, (po 1
egzemplarzu projektu zagospodarowania
terenu i projektu
architektoniczno-budowlanego - 1
teczka),
2. Burmistrz Miasta Chełmna, ul. Dworcowa 1, 86-200 Chełmno,
3. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Wydziale Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno.
2. Burmistrz Miasta Chełmna, ul. Dworcowa 1, 86-200 Chełmno,
3. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Wydziale Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami, ul. Kolejowa 1, 86-200 Chełmno.
Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z
dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem regionalnego dyrektora ochrony
środowiska i opinią inspektora sanitarnego podlega podaniu do publicznej
wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawyz dnia 3
października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. z 2024r. poz. 1112 t.j. ze zmianami)1)
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej
treścią oraz z dokumentacją sprawy podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z
art. 72 ust. 6
ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na
środowisko.2)
Pouczenie:
1)
Inwestor jest zobowiązany zawiadomić organ nadzoru budowlanego oraz projektanta
sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym
terminie rozpoczęcia robót budowlanych.
2) Do zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza dokumenty, o których mowa a rt. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane.
3) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor jest obowiązany dokonać czynności, o których mowa w art. 42 ustawy Prawo budowlane.
4) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor występuje do Starosty w celu rejestracji i ostemplowania przedłożonego dziennika budowy - jeśli dziennik ten prowadzony będzie w postaci papierowej lub występuje o wydanie dziennika budowy w systemie EDB (aplikacja do prowadzenia elektronicznego dziennika budowy) - jeśli dziennik taki ma być prowadzony w postaci elektronicznej.
5) Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art 54 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji i obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i osrtóg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
6) Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art 55 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
7) Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
8) Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy, zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie organu nadzoru budowlanego do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
.....................
2) Do zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza dokumenty, o których mowa a rt. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane.
3) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor jest obowiązany dokonać czynności, o których mowa w art. 42 ustawy Prawo budowlane.
4) Przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor występuje do Starosty w celu rejestracji i ostemplowania przedłożonego dziennika budowy - jeśli dziennik ten prowadzony będzie w postaci papierowej lub występuje o wydanie dziennika budowy w systemie EDB (aplikacja do prowadzenia elektronicznego dziennika budowy) - jeśli dziennik taki ma być prowadzony w postaci elektronicznej.
5) Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art 54 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji i obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i osrtóg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
6) Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art 55 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
7) Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
8) Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy, zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie organu nadzoru budowlanego do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane).
1) Dotyczy decyzji wydanych w toku postępowania, w ramach którego przeprowadzono ponowną ocenę oddziaływania na środowisko.
2) Dotyczy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
metryczka
Wytworzył: Zdzisław Gamański (29 października 2025)
Opublikował: Agata Sibilla (29 października 2025, 14:27:46)
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Chełmnie
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 7








